THE ALMS ROUND CULTURE OF THE NAM TONG BUDDHIST MONK COMMUNITY IN THUA THIEN HUE

Authors

  • Kien Nguyen Trung University of Sciences, Hue University

DOI:

https://doi.org/10.54163/ncdt/196

Abstract

The alms round is a beautiful traditional cultural feature, associated with the image of Nam Tong Buddhist monks in particular and Buddhist monks in Vietnam in general. The alms round helps each practitioner to confine body and mind, cultivate virtue, eliminate the three poisons of greed, hatred, and delusion, and sow good causes and conditions for everyone. The image of monastics holding their alms bowls becomes close, simple, does not put themselves in a high position, does not accumulate wealth, property, silver and gold, let go of everything. When go alms round, there is nothing to be conceited or proud of life. In other words, this is a practice with a commitment to self-improvement and to help others see the hidden beauty of the core values of Buddhism - a great religion that has accompanied and penetrated over thousands of years in the flow of national history. However, the situation of fake monks going alms round is happening in many places, at times, this affects genuine practitioners. According to the current regulations of the Vietnam Buddhist Shangha, monks are not allowed to go alms round and if any monk wishes to recreate the image of the Buddha going to sow fate, he must receive the permission of the Vietnam Buddhist Shangha. In the article, we will clarify the concept and origin of alms round and other related issues so that we can have a more objective and correct view of this content.

References

Bình, T. H. (2017). Khái luận lịch sử Phật giáo Ấn Độ. Thành phố Hồ Chí Minh: Nxb. Phương Đông.

Các, T. N. (2014). Khất thực – Nét văn hóa tôn giáo Ấn Độ thời cổ đại. Tạp chí Tri thức Phật giáo, số 12.

Chính, D. (2022). Veda Upanishad - Những bộ kinh triết lý tôn giáo cổ Ấn Độ. Hà Nội: Nxb. Chính trị quốc gia - Sự thật.

Chương, T. G. M. (2019, 27/12). Nét đẹp của truyền thống khất thực. Truy cập 15/12/2020, website: https://phatgiao.org.vn.

Huệ, M. (2019). Đại Phật Sử - Mahā Buddhavaṃsa (Tập 2). Hà Nội: Nxb. Hồng Đức.

Hỷ, N. T. (2021). Đại cương lịch sử và văn hóa Ấn Độ. Hà Nội: Nxb. Khoa học Xã hội.

Khánh, P. K. (2009). Đức Phật và Phật pháp. Nxb. Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.

Khanh, T. (2020). Từ điển Pāli – Từ nguyên và giải tự. Hà Nội: Nxb. Hồng Đức.

Kinh tạng Nam truyền. (2014). Trung Bộ Kinh (tập 2). Tài liệu in và dịch nội bộ.

Lành, M. (2013, 28/9). Truyền thống khất thực. Truy cập 16/12/2020, website: https://thuvienhoasen.org.

Nārada Mahā Thera. (1998). The Buddha and his teachings. The Corporate Body of the Buddha Educational Foundation Taipei, Taiwan.

Thắng, T. T. (2019, 24/5). Khất thực đúng pháp. Truy cập 15/12/2020, website: http://www.phattuvietnam.net.

Thát, L. M. (1999). Lịch sử Phật giáo Việt Nam I. Huế: Nxb. Thuận Hóa.

Thát, L. M., & Sỹ, T. (2019). Dẫn vào tuệ giác Phật. TP. Hồ Chí Minh: Nxb. Hồng Đức.

Thông, N. V. (2006). Phật giáo Nam tông ở Thừa Thiên Huế. Tài liệu lưu hành nội bộ.

Tử, P. V. (2014). Khất thực – Một phép tu truyền thống của đạo Phật. Tạp chí Nghiên cứu Phật học, số 5.

Tỳ khưu Hộ Pháp. (1999). Gương bậc xuất gia. Hà Nội: Nxb. Tôn giáo.

Vân, Y. (2011, 19/3). Vài nét về truyền thống khất thực trong đạo Phật. Truy cập 15/12/2020, website: https://giacngo.vn.

Published

2023-09-29

Issue

Section

TRADITIONAL CULTURE AND DEVELOPMENT