TRAINING LISTENING SKILLS IN TEACHING VIETNAMESE FOR INTERNATIONAL LEARNERS AT THE PEOPLE’S POLICE ACADEMY

Authors

  • Thuy Nguyen Thu The People’s Police Academy

DOI:

https://doi.org/10.54163/ncdt/226

Abstract

When learning a foreign language, learners need to acquire and regularly practice four skills: listening, speaking, reading, writing, in which practicing listening skills is the first step to conquering a new language. In fact, at the People's Police Academy, international students often have the most difficulty with listening skills. Therefore, in the teaching process, lecturers - who directly convey Vietnamese - play an extremely important role in equipping learners with necessary listening skills. The article aims to offer some practical methods for practicing listening skills, based on research on theories of teaching and learning foreign languages in general and Vietnamese in particular, to help international learners study Vietnamese better.

References

Ân, N. N. (2011). Thực trạng và giải pháp rèn luyện kỹ năng nghe hiểu trong việc học ngoại ngữ đối với sinh viên không chuyên ở trường đại học - cao đẳng. Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh.

Anderson, A., & Lynch, T. (1988). Listening. Oxford: Oxford University Press.

FIeld, J. (1998). Skills and strategies: towards a new methodology for listening. ELT Journal, 52(2), 110–118.

Ganoac’h, D. (1987). Théories d’apprentissage et acquisition d’une langue étrangère. Paris: Hatier.

Hương, K. T. H. (2014). Nâng cao kỹ năng nghe hiểu tiếng Anh chuyên ngành quan hệ quốc tế cho cán bộ đối ngoại. Tạp chí Nghiên cứu Nước ngoài, Đại học Quốc gia Hà Nội.

Như, N. T. M. (2021). Thực trạng và giải pháp cải thiện kỹ năng nghe của sinh viên chuyên ngữ năm thứ hai trường cao đẳng - kỹ thuật thành phố Hồ Chí Minh. Trường Cao đẳng Kinh tế - Kỹ thuật TP. Hồ Chí Minh.

Quang, N. (2006). Một số vấn đề giao tiếp và giao tiếp văn hóa. Tạp chí Ngôn ngữ và Đời sống.

Quang, N. (2008). Tiếng Việt cho người nước ngoài. Hà Nội: Nxb. Văn hóa.

Sáu, H. S., & Đat, D. C. (2020). Thực trạng và giải pháp để cải thiện kỹ năng nghe hiểu tiếng Anh tại trường Đại học Công nghệ thông tin và truyền thông - Đại học Thái Nguyên. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Thái Nguyên.

Tân, V., & Đạm, N. V. (1997). Từ điển tiếng Việt. Hà Nội: Nxb. Khoa học Xã hội.

Thuật, Đ. T. (2001a). Thực hành tiếng Việt A1. Hà Nội: Nxb. Đại học Quốc gia.

Thuật, Đ. T. (2001b). Thực hành tiếng Việt A2. Hà Nội: Nxb. Đại học Quốc gia.

Thuật, Đ. T. (2001c). Thực hành tiếng Việt B. Hà Nội: Nxb. Đại học Quốc gia.

Thuật, Đ. T. (2001d). Thực hành tiếng Việt C. Hà Nội: Nxb. Đại học Quốc gia.

Việt, Đ. Q. (2007). Bàn về một hướng nghiên cứu giảng dạy kỹ năng Nghe hiểu cho sinh viên Khoa Ngôn ngữ và Văn hóa Pháp, Trường Đại học Ngoại ngữ, Đại học quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội.

Wolvin, A. D., & Coakley, C. G. (1985). Listening (Second Edi). Dubuque: Wm. C. Brown Publishers.

Published

2023-11-19