FOREST BELIEFS OF ETHNIC MINORITIES IN THE CENTRAL HIGHLANDS
DOI:
https://doi.org/10.54163/ncdt/393Abstract
The forest has a close and inseparable relationship with local ethnic minorities in the Central Highlands. For them, the forest is like flesh and blood, the forest is the source and there is a sacred meaning in spiritual life. From a natural entity, the forest is “sanctified”, bringing a mysterious and sacred nuance to human life, thereby forming “forest religion”. Therefore, local ethnic minorities in the Central Highlands always have a deep awareness of forest protection. They have established a close relationship and respecting for forests in particular and nature in general; thereby forming a cultural way of behaving towards the environment. Local ethnic minorities in the Central Highlands also attach great importance to passing on forest beliefs to future generations, including forest worship/forest worship customs and traditional knowledge about how to behave with forests and more broadly nature. However, in the current context, forest degradation has significantly affected the forest beliefs of local ethnic minorities in the Central Highlands. So, there is a need for policies and solutions to help local ethnic minorities in the conservation area to preserve and practice forest beliefs. The article explores forest beliefs of local ethnic minorities in the Central Highlands both in tradition and in the context of current forest degradation.
References
Anh, Đ. V. (1996). Từ điển Hán Việt. Hà Nội: Nxb. Khoa học xã hội.
Bi, T., & Vũ, B. M. (2006). Luật tục Ê Đê về bảo vệ rừng, đất đai, nguồn nước. Đắk Lắk: Sở Văn hóa - Thông tin.
Bi, T. & Vũ, B. M. (2009). Bảo tồn, phát huy di sản văn hóa các tộc người Ê Đê, Mnông. Hà Nội: Nxb. Văn hóa dân tộc.
Biểu, U. T. (2022). Sống theo lý lẽ của rừng.https://nhandan.vn/song-theo-ly-le-cua-rung-post681516.html.
Dũng, N.D. (2019). Bảo vệ môi trường rừng và không gian văn hóa cộng đồng vùng dân tộc thiểu số và miền núi. Tạp chí Mặt trận, số 189+190 (Tháng 5+6).
Hải, M. T. (2002). Từ điển tôn giáo. Hà Nội: Nxb. Từ điển Bách khoa.
Hạnh, H. T. L. (2022). Vấn đề giữ gìn, phát huy giá trị văn hoá ứng xử với môi trường tự nhiên của các dân tộc thiểu số ở Tây Nguyên hiện nay. Luận án Tiến sĩ. Hà Nội: Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh.
Hóa, P. V. (2012). Hình tượng rừng trong sử thi Tây Nguyên. Tạp chí Ngôn ngữ, số 9.
Hoàng, P. X., & Nga, P. T. X. (2022). Rừng với đời sống tinh thần của các dân tộc thiểu số vùng Tây Nguyên. Tạp chí Khoa học xã hội Tây Nguyên, số 4 (48).
Quốc hội. (2017). Luật Lâm nghiệp. Luật số 16/2017/QH14.
Kim, N. V., & Tâm, H. T. (2019). Rừng và hệ sinh thái văn hóa rừng ở Tây Nguyên. Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Chính sách và Quản lý, tập 35, số 2.
Nhung, B. K. T. (2019). Luật tục Ba Na trong đời sống đương đại. Đà Nẵng: Nxb. Đà Nẵng.
Nghĩa, Đ. T., & Anh, N. T. (2017). Một số tín ngưỡng dân gian trong đồng bào các dân tộc thiểu số góp phần tích cực xây dựng con người mới hiện nay. Tạp chí Nghiên cứu Dân tộc, số 18.
Ngọc, N. (2007). Nguyên Ngọc tác phẩm (tập 2). Hà Nội: Nxb. Hội Nhà văn.
Ngọc, N. (2008). Bằng đôi chân trần (bút kí). TP. Hồ Chí Minh: Nxb. Văn nghệ.
Phê, H. (2011). Từ điển Tiếng Việt. Đà Nẵng: Nxb. Đà Nẵng.
Quynh, H. V. (2015). Luật tục bảo vệ tài nguyên thiên nhiên và môi trường ở Việt Nam: Qua Luật tục của một số dân tộc thiểu số ở Tây Bắc và Tây Nguyên, Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội: Khoa học Xã hội và Nhân văn, tập 31, số 3.
Thanh niên. (2019). Cuối năm, chiêm ngưỡng người Tây Nguyên cúng rừng.
https://thanhnien.vn/cuoi-nam-chiem-nguong-nguoi-tay-nguyen-cung-rung-185823463.htm.
Thịnh, N. Đ. (1998). Luật tục Mnông (tập quán pháp). Hà Nội: Nxb. Chính trị quốc gia.
Thịnh, N. Đ, Sơn, C. T., & Thấu, N. H. (2001). Luật tục Ê Đê (Tập quán pháp). Hà Nội: Nxb. Văn hóa dân tộc.
Thịnh, N. Đ. (2011). Một số đặc trưng văn hóa Tây Nguyên. Tạp chí Khoa học xã hội Tây Nguyên, số 1.